28.2 C
Budapest
2020.július.09, csütörtök.

Mi közük a Titanic katasztrófájához a szabadkőmüveseknek?

Az Ancestry nevű angol genealógiai oldal nemrég hozta nyilvánosságra azt a kétmillió szabadkőműves nevét tartalmazó titkos archívumot, amelyből kiderül, hogy a Titanic  katasztrófájának  okaival kapcsolatban lefolytatott vizsgálatban hatalmas szerepük volt a szabadkőműveseknek.

A Titanic drámájának vizsgálata körül ott nyüzsögtek a szabadkőművesek

Az újonnan nyilvánosságra került dokumentumok alapján megállapítható, hogy nemcsak a vizsgálatot felügyelő bíró és a vezető nyomozók voltak szabadkőművesek, hanem sokan azok közül is, akik, sokak számára érthetetlen módon, végül megúszták a felelősségre vonást.

- Hirdetés -

Titanic
Épül a Titanic

Míg az amerikai szenátus a White Star Line, valamint a brit kereskedelmi minisztériumot felelősségét is megállapította a botrányosan kis számú mentőcsónak szállítását is lehetővé tevő, laza szabályozás miatt, addig a Lord Mersey által vezetett vizsgálat szerint a brit kereskedelmi tárca nem hibáztatható az eseményekért (hozzá kell tenni, hogy a vizsgálatot maga a minisztérium vezette). A mindenki által csak Lord Mersey néven ismert John Charles Bigham a dokumentumok szerint 1881-től szabadkőműves volt. Talán még ennél is érdekesebb tény, hogy a kereskedelmi minisztériumot akkoriban vezető Sydney Buxton 1888-ban csatlakozott egy kelet-londoni, limehouse-i páholyhoz.

- Hirdetés -

A szakértők egy csoportja is páholytag volt

Emellett a Titanic vizsgálatban részt vevő szakértők közül legalább öt (többek között a hajóépítészet szakértője, John Harvard professzor, valamint Edward Cheston mérnök) szerepel a szabadkőművesek neveit tartalmazó listán. Lord Pirrie, aki nemcsak a Titanicot megépítő belfasti Harland és Wolff hajógyárat vezette, hanem a White Star anyavállalata egyik igazgatójaként is tevékenykedett, szintén szabadkőműves volt (1904-ben lépett be a montreali Szent György-páholyba).

Nic Compton Titanic-szakértő szerint a hajó katasztrófáját követő vizsgálat a britek körében szerecsenmosdatásként van elkönyvelve, mivel a legtöbb érintettet felmentették. A vizsgálat során mindössze három utast kérdeztek ki az első osztályról.

„Arra alapozva, hogy ekkoriban a legtöbb hajó mindenféle komoly következmény nélkül ütközött teljes sebességgel jéghegynek, még Smith kapitányt is felmentették”

– mondta el a szakértő.

Az egyetlen, akit mindkét vizsgálat során elítéltek, az SS Californian kapitánya volt. A katasztrófa idején a Titanictól mintegy 13 kilométerre tartózkodó hajó legénysége látta a Titanicról indított jelzőtüzeket, de nem tettek semmit, csak akkor, amikor már túl késő volt. Mint Compton elmondta, a vizsgálat során főként olyan kérdésekkel foglalkoztak, mint hogy Sir Cosmo Duff Gordon valóban lefizette-e az 1-es számú mentőcsónak legénységét, hogy ne menjenek vissza, és mentsenek ki másokat is az óceánból, vagy hogy Bruce Ismay tényleg gyáván viselkedett-e.

A vizsgálat szerint Smith kapitány azt tette, amelyet bárki más tett volna az ő pozíciójában. Mivel a hajó vízre szállását a brit kereskedelmi minisztérium hagyta jóvá, sokak szerint érthető, hogy nem ítélte el hanyagságért sem saját magát, sem a White Start, sem annak anyavállalatát, a Nemzetközi Tengeri Kereskedelmi Vállalatot, mivel ehhez nem fűződött érdeke. Ennek ellenére továbbra is kérdés marad, mennyiben játszott szerepet a leginkább érintettek felelősségre vonásának elmaradásában az a tény, hogy sokan közülük szabadkőművesek voltak. Forrás: Múlt kor

A szabadkőművesség jelképei és rítusai

A szabadkőművesség jelképrendszere, az Ősi kőművességből származik. Nem mások ezek mint a középkori építőcéhek által használt szerszámok. Egy másik része a bibliai Ószövetségből, egész pontosan Salamon Izrael királyának templomépítése során lezajlott hipotetikus eseményekből származik. Néhány szimbólumuk pedig az emberiséggel egyidős egyetemes jelkép.

A szabadkőművesség nem egységesen fejlődő szervezet. Számos rendszer alakult ki az idők során, sőt az egyes országokban is eltérőképpen fejlődött. Így elkülönülnek az olyan kiegészítések vagy rítusok, amelyeket a mérvadó Angol Egyesült Nagypáholy elfogad regulárisként, és olyanok, amelyeket nem, illetve olyanok, amelyeket soha semmilyen szabadkőműves szervezet nem ismer el, habár szabadkőműves jellegű a szimbolikájuk.

Ez is izgalmas:

Mi közük a Titanic katasztrófájához a szabadkőmüveseknek? 1

- Hirdetés -

Megosztás

Budapest
kevés felhő
28.2 ° C
28.3 °
28 °
45 %
5.1kmh
12 %
csü
29 °
pén
32 °
szo
31 °
vas
21 °
hét
24 °

Szerző

Megosztás

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Adblocker észlelve! Kérjük, fontolja meg ezen értesítés elolvasását.

Azt észleltük, hogy az AdBlock Plus szoftvert vagy más reklámblokkoló szoftvert használ, amely megakadályozza az oldal teljes betöltését.

Nincsenek reklámcsíkok, Flash-ek, animációk, kellemetlen hangok és felugró hirdetések. Nem használjuk ezeket a bosszantó típusú hirdetéseket!

Pénzre van szükségünk a webhely üzemeltetéséhez, és minden bevételünk az online reklámozásból származik.

Kérjük, adja hozzá a igende.hu webhelyet a hirdetést blokkoló engedélyezési listához, vagy tiltsa le a reklámblokkoló szoftvert.

×